Henrik Sørensen

1882 – 1962

Representert med bilde i storstua.

Henrik Sørensen var en ledende skikkelse i norsk kunstliv. Han var en engasjert samfunnsdebattant, skrev avisartikler, holdt foredrag og hadde en rekke verv. Sørensens produksjon var stor; vi finner figurkomposisjoner, landskapsgjengivelser, portretter, politiske og religiøse bilder. 

Litografiet Trøst (1957) viser en kvinne som med stor inderlighet ser ut til å bre et lyseblått teppe om et lite barn. Barnet klynger seg om hennes hals som for å søke trøst. Kvinnen og barnet er fremstilt med enkle streker i en brunoransje farge. 

Omgivelsene de befinner seg i er ikke antydet, motivet virker derfor løsrevet fra både tid og rom. Klærne de har på seg kan på den ene siden gi inntrykk av en forgangen tid, men har også et tidløst preg. I så måte kan de sees i evighetens perspektiv og gir dermed assosiasjoner til fremstillinger av Maria med Jesusbarnet. Motivets innhold uttrykker både medfølelse og omsorg. Om kvinnen er barnets mor vites ikke.

Litografiet er signert «Sørensen» i 1957. I etterkant har han trolig tilføyd den personlige hilsenen: «Til den Velsignede Seksjonen av Hjelpen til os menneske». Det er derfor sannsynlig at litografiet var en gave til de ansatte ved Messenlien Sanatorium, som Sørensen besøkte samme år.

Siden litografiet ikke er nummerert er det uvisst hvor mange varianter som eksisterer av dette motivet, men man vet det ble trykket opp i stort opplag og Sørensen gav bort mange av disse.

Tekst er utarbeidet av museumspedagog Hilde Fauskerud, Lillehammer kunstmuseum – 2014