Magne Gaden
1905 – 2000
Representert med to bilder i korridor 1. etg.
Typiske motiver hos Magne Gaden er portretter av unge piker eller lyriske naturfremstillinger, gjerne med utgangspunkt i hans hjemtrakter i Lismarka.
I maleriet Britt og Randi ser vi hans to døtre. De er plassert sentralt i billedrommet og befinner seg helt i forgrunnen. Begge er kledd i hvite florlette sommerkjoler. Jentene smiler mens de møter betrakterens blikk. Gaden har ikke malt dem i lek eller i aktivitet, men gir heller inntrykk av at de et lite øyeblikk avbrytes i leken og blir oppmerksom på oss som betraktere. Motivet er hverdagslig og virker impulsivt og direkte.
Jentene trer frem fra bakgrunnen i hovedsak på grunn av fargekontrasten mellom deres hvite kjoler og den grønne bakgrunnen. Bakgrunnen kan minne om en hage på en solfylt sommerdag, og synes å vibrere mellom flate og dybde. Rommet er derfor ikke helt avklart. Konturene er uklare og han har modellert jentene ved hjelp av myke overganger.
Med brede og synlige penselstrøk nærmer Gaden seg det impresjonistiske. I den lyse grønne bakgrunnen fanges sollysets ulike fasetter i løvtrærne.
Motivet befinner seg i et spenningspunkt mellom figurasjon og abstraksjon. Det kan derfor være interessant å se bildet i forhold til modernismen fra midten av 1800-tallet og fremover, der en vektla at maleriet først og fremst var en flate med penselstrøk.
Både motivvalg, koloritt og malemåte kan i så måte minne om den franske impresjonisten Berthe Morisots (1841-1895) fremstillinger av kvinner og barn. Morisot tok utgangspunkt i de nære omgivelsene, som var hjemmet og familien, slik Gaden ved flere anledninger også gjorde. Hans datter Britt, forteller at hun og hennes søster ofte var modeller for sin far.
Selv om Gaden har gitt bildet tittelen Britt og Randi, oppfattes ikke bildet som et portrett av hans to døtre, men kan heller klassifiseres som et figurbilde der døtrene er modeller.
Tekst er utarbeidet av museumspedagog Hilde Fauskerud, Lillehammer kunstmuseum – 2014